Schade-expertise pleziervaart
Dick maakte kennis met het expertise vak toen hij als directeur en schipper verbonden was aan de rederij van het oudste ijzeren historisch zeilschip van Nederland, de Helena. Een prachtig in originele staat gerestaureerd zeilschip. Toen hij schade kreeg aan een van de authentieke houten zwaarden kwam een expert namens de verzekeraar naar het gebroken zwaard kijken. “Ik wist niet eens dat er zoiets als het expertisevak bestond,” legt Dick uit. “Ik had zelf een schippersverslag geschreven over de omvang van de schade en de kosten, waarop de expert aangaf dat hij zo mijn rapport kon indienen bij de verzekeraar. Dat vond ik wel grappig. Twee maanden later had ik problemen met een van de motoren. Toen kwam weer diezelfde expert langs. Een leuke vent die geanimeerd kon vertellen over het vak van expert.”
Arntz | van Helden contact
Op Koninginnedag 2007, toen Dick het Koningshuis naar Woudrichem mocht varen, besloot hij zijn carrière een andere wending te geven. “Een aantal weken voor het project met Koningin Beatrix heb ik bij Arntz gesolliciteerd, het bedrijf waar die expert werkzaam was. Tot mijn verbazing werd ik aangenomen. Ik heb er 3,5 jaar met veel plezier gewerkt. Vrij onverwacht kon ik een baan krijgen bij een ander expertisebureau dat zich uitsluitend bezig hield met pleziervaart. Dat werd later overgenomen door een groot expertisebureau. Bij zo’n groot bedrijf zat ik echter niet op mijn plek.”
Zo zit Dick weer bij de afdeling Marine van Arntz van Helden.
Aparte rapportagetool voor pleziervaart
“Binnen de afdeling Marine worden schades aan grote zeeschepen, binnenvaartschepen en visserijschepen gedaan. En nu mag ik de aparte poot voor de pleziervaart uitbreiden. Arntz | van Helden heeft altijd wel pleziervaart erbij gedaan, maar dat was minder afgebakend. Aangezien dit een andere tak van sport is waar een andere rapportagevorm bij hoort, wordt er nu een aparte rapportagetool ingericht specifiek om pleziervaartuigverzekeraars te bedienen.
Schades aan pleziervaartuigen vereisen hoe dan ook een andere aanpak. Het betreft bijna altijd particulieren die problemen hebben met hun jacht. Daar schuilt emotie en liefde in. Deze schades moet je anders aanpakken dan wanneer je te maken hebt met een technisch bedrijf dat schade heeft. De communicatie naar de klant en verzekeraar vergt toch wel speciale aandacht. Daarnaast is snelheid belangrijk. Schade aan jachten ontstaat binnen het seizoen, waardoor doorlooptijd van groot belang is. Anders regent het klachten. Onderschat de kracht van de steigerpraat niet. Een goede naam ben je immers zo kwijt. Maar ben je goed, dan weten ze je te vinden. En het gaat ons blijkbaar goed af. We hebben meer opdrachten dan we hadden gehoopt en het lukt ons ook om nieuwe opdrachtgevers aan ons te binden. Sinds een aantal weken heeft Arntz | van Helden zelfs nog een extra man aangenomen, die op zowel pleziervaart als op grotere schepen ingezet kan worden: Robert Engels, een jonge frisse vent.”
Gecertificeerde vakman
Dick heeft zijn leven lang op schepen gevaren. Heeft ze gebouwd, gerepareerd, onderhouden. Heeft proefvaarten, zeilvakanties, flottieljes en charters gedaan. Al deze ervaringen, samen met 12 jaar ervaring als schade-expert, maken dat hij is wie hij is. Dat Dick verstand van zaken heeft blijkt wel uit het aantal titels dat hij mag voeren: Qualified yachtsurveyor (NVEP), Register-expert (NIVRE) en Full certified yacht surveyor (EMCI, de Europese jachtenclub). Daarnaast maakt hij zich als bestuurslid van de NVEP, de branchevereniging voor pleziervaartuigen, hard voor het vak.
“Het mooie aan het vak is de combinatie van het expertisevak, technische kennis en de menselijke maat. In de wintermaanden doe ik nu ook al 11 jaar zwaar materieel. Maar naast zwaar materieel en recreatieve objecten zoals stacaravans is mijn corebusiness toch wel plezierjachten.
Jachtexpert
Ik wil me verder verdiepen in het segment van de pleziervaart om onze afdeling Marine verder te laten verbreden. We zitten nu met vijf nautische experts, allemaal multifunctioneel en met flinke ervaring. Om internationaal beter gevonden te worden wil ik me bijvoorbeeld nog gaan aansluiten bij de YDSA (Yacht Designers & Surveyors Association). Het mooie van de YSDA is dat je voor internationale schades lokale schade-experts met verstand van pleziervaartuigen kunt vinden, mocht je zelf te weinig mankracht hebben. Ook als je lokale kennis nodig hebben over werven of reparateurs kun je via deze club de juiste experts vinden. Voor complexere schades trek ik nu samen met onze manager René van Dijk op. René is voorzitter van de branche Scheepvaart en Techniek bij het NIVRE en gespecialiseerd in grote jachten. Als team kunnen wij een heel breed scala aanbieden, van schaderegelingen aan kleine tot grote schepen en landmaterieel. Dat is onze kwaliteit. En onze kracht.”

Schades aan pleziervaartuigen vereisen een andere aanpak dan grote schepen. Het betreft bijna altijd particulieren die problemen hebben met hun jacht. Daar schuilt emotie en liefde in.